مواردی که هنگام اجاره خانه باید به آن دقت کنید

نکاتی برای اجاره خانه وجود دارند، که با دانستن آن‌ها می‌توانید خانه‌ای که برای خود تهیه می‌کنید دارای شرایط بهتری باشد. اجاره‌نشین‌ها همیشه در ذهن خود به دنبال خانه‌ای هستند، که بتوانند طی مدتی که در  آن زندگی می‌کنند در آسایش و رفاه باشند و دیگر دغدغه‌ای از بابت صاحب‌خانه نداشته باشند. هزینه‌های اسباب‌کشی و عقد قرارداد از یکسو و دردسرهایی که خانه اجاره‌ای با خود دارد از سوی دیگر می‌توانند، انرژی مستأجر را بگیرند. وقتی‌که مستأجر تازه‌ وارد خانه‌ای می‌شود همیشه در گوشه‌ی ذهن خود به اسباب‌کشی و انتقال به خانه‌ای دیگر فکر می‌کند، دلهره‌ای او را می‌گیرد. برای همین است که مستاجرین دنبال خانه‌ای هستند که بتوانند سالیانه آن را تمدید کنند تا کمتر از مشکلات اثاث‌کشی و پیدا کردن خانه در امان باشند. متأسفانه اجاره‌نشینی دردسرها و مشکلاتی را با خود به همراه دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد اما با رعایت نکات ساده‌ای می‌توان آن‌ها را کمتر کرد. افرادی که تا حال این تجربه را ندارند باید بیشتر به این نکات مهم برای اجاره خانه توجه کنند. از یکسو افزایش کلاه‌برداری و سو استفاده بعضی از افراد و از سوی دیگر افزایش اجاره‌بها باعث شده است که پیدا کردن خانه مناسب، مشکل‌تر از گذشته باشد. فصل تابستان بهترین فصل برای پیدا کردن خانه و جابجایی است که بیشتر مستاجرین در این فصل جابجا می‌شوند و بازار اجاره کردن خانه، پررونق است.  مثلی که درگذشته در این زمینه باب شده بود که می‌گفتند اجاره‌نشینی و خوش‌نشینی. برای خوش‌نشینی باید به نکاتی برای اجاره خانه توجه کرد که در این مقاله برای شما ذکر خواهیم کرد.

شرایط خانه اجاره‌ای

اینکه خانه اجاره‌ای در چه شرایطی باشد و دارای چه امکاناتی باشد یکی از نکات مهم برای اجاره خانه محسوب می‌شود. وقتی برای بازدید وارد خانه‌ای می‌شوید، خود و خانواده‌تان را در آنجا تصور کنید. از تمامی وسایل آن و تجهیزاتی که دارد مطلع شوید، سپس تصمیم‌گیری کنید. برای بازدید از خانه باید به این نکات توجه کرده تا با توجه به بودجه‌ای که دارید بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

  1. از سالم بودن دیوارها و کف‌پوش‌ها اطمینان حاصل کنید و تمام دیوارها را بررسی کنید. بهترین نوع پوشش دیوارها رنگ‌روغن و کاغذهای دیواری قابل شستشو هستند.
  2. محله‌ای که ملک مورد نظر در آن واقع شده است را مورد بررسی و تحقیق قرار دهید. دسترسی به وسایل نقلیه عمومی، شلوغ نبودن محله، کم بودن ترافیک، از مواردی هستند که باید مدنظر قرار دهید.

انتخاب محله‌ای که در آن خانه مورد نظر شما در  آن قرار دارد یکی از نکات مهم برای اجاره خانه است.

در مورد صاحب‌خانه و اخلاقیات او تحقیق کنید. وقتی اخلاقیات موجر خود و شرایطی که ایشان برای نگهداری خانه مدنظر دارد را بدانید می‌توانید راحت‌تر تصمیم بگیرید.

  1. در مورد کنتورهای آب، برق و گاز سؤال کنید. این کنتورها باید مستقل باشند تا وقتی‌که قبض‌ها صادر می‌شوند شما به‌راحتی بدانید مبلغی که برای واحد شماست چه مقدار است.
  2. مبلغ شارژی که ماهیانه باید بپردازید را از صاحب‌خانه بپرسید و آن را به اجاره‌بها ماهیانه اضافه کرده تا دید درستی از هزینه‌ها داشته باشید.
  3. در مورد قوانینی که در آپارتمان وجود دارد سؤالاتی بپرسید. در هر خانه و آپارتمانی که قرار است اجاره کنید یکسری اصول و قوانینی وجود دارد که هر یک از ساکنان ملزم به رعایت آن هستند.
  4. سرویس‌های بهداشتی باید در جایی باشند که در دید عموم قرار نداشته باشند.
  5. از سالم بودن شیرهای آب و لوله‌های فاضلاب اطمینان حاصل کنید.
  6. وسایل برودتی و حرارتی را بررسی کنید و اگر مشکلی داشتند قبل از عقد قرارداد آن را با موجر خود در میان بگذارید.
  7. خانه‌هایی که در اتاق‌خواب خود کمد دیواری دارند، گزینه بهتری هستند. داخل کمدهای دیواری را بررسی کنید و فضایی که در داخل تعبیه‌شده است را از لحاظ نیازتان به فضای ذخیره‌سازی بررسی کنید.

امکانات داخلی و مشکلاتی که خانه دارد از نکات مهم برای اجاره خانه هستند که باید قبل از عقدقرار داد، بررسی شوند.

کارهایی که قبل از قرارداد باید انجام دهید

بعد از اینکه خانه مورد نظر خود را انتخاب کردید نکاتی برای اجاره خانه قبل از عقد قرارداد وجود دارند که باید آن‌ها را رعایت کنید.

بعد از انتخاب خانه مورد نظر خود، از صاحب‌خانه‌ی فعلی  بخواهید که مبلغی از ودیعه را در اختیار شما قرار دهد تا شما بتوانید این مبلغ را به ‌عنوان پیش‌پرداخت به موجر جدید خود دهید تا فرد دیگری از آن خانه بازدید نکند. گرفتن رسید از هر دو صاحب‌خانه امری ضروری است. یکی از نکات مهم برای اجاره خانه ‌این است که انتقال وجه در حضور مشاورین املاک  معتبر انجام شود.

زمان دقیق تخلیه خانه توسط مستأجر قبلی را جویا شوید. با موجر جدید خود روزی را انتخاب کنید که کلید خانه را در اختیار شما قرار دهد و بتوانید خانه را دوباره بررسی کنید و به نظافت آنجا بپردازید.

با موجر فعلی خود در مورد زمان تخلیه خانه صحبت کنید. شما تا وقتی‌که خانه را کامل تخلیه نکرده‌اید نمی‌توانید کل مبلغ ودیعه را از صاحب‌خانه بگیرید. حتماً روز دقیق تخلیه خانه را به صاحب‌خانه اطلاع دهید تا بتواند در آن روز با شما تسویه کند.

اگر در خانه جدید مشکلات یا وسایل خرابی داشتند، آن‌ها را یادداشت کنید و هنگام عقد قرارداد در اجاره‌نامه خود قید کنید. با این کار شما و موجر هر دو آگاهی کامل دارید که قبل از شما در آن خانه مشکلاتی بوده است و این مطلب ثبت‌شده است.

بهتر است در خانه جدید اگر خرابی وجود دارد، با صاحب‌خانه خود آن را در میان بگذارید و از او بخواهید قبل از ورود شما، آن خرابی‌ها را رفع کند. اگر دیوارها احتیاج به رنگ دارند آن‌ها را رنگ کنند یا اگر شیرآلات خراب هستند آن‌ها را تعمیر کند.

صاحب‌خانه قبلی شما موظف است که در موعد مقرر مبلغ ودیعه شما را بدهد اما ممکن است که این اتفاق نیفتد و از شما بخواهد تا وقتی‌که مستأجر جدید پیدا نکرده است، صبر کنید. برای اینکه شما در این امر به او کمک کنید و  این مدت طولانی نشود، خودتان خانه را آگهی کنید. امروزه اکثر آگهی‌هایی که در روزنامه‌ها وجود دارد مستاجرینی هستند که می‌خواهند زودتر خانه را به فرد جدیدی تحویل دهند.

گرفتن مبلغ ودیعه از موجر قبلی خود دارای  نکاتی برای اجاره خانه است که بدون آن نمی‌توانید قرارداد جدیدی امضا کنید.

به بحث وارد شوید